Saturday, October 31, 2009

Bersediakah kita dlm perjalanan hidup ini..?


Seawal pagi ana mendapat mesej dari abang ana mengenai kematian arwah Mak Jang(Nyang Nab) ana iaitu sepupu kepada ayahkanda ana. Sesudah lafaz al-fatihah dikirimkan kepada arwah, teringat pula kenangan ana kepada arwah yang sebelum ini menjadi jiran tok wan ana. Bila teringat zaman sebelum kami pindah ke Borneo, selalu jugak kalau cuti sekolah, kami adik-beradik lepak rumah Nyang Nab. Asal aje dah penat main kat umah tok wan, kami pergi pulak umah Nyang Nab, pergi makan ke, main ayam dgn kucing ke, tengok TV ke..pendek citer...umah Nyang Nab tu kampung kedua kami.

Ana ingat lagi, setiap pagi selepas sembahyang subuh sudah pasti tok ana bz di dapur. Biasala buat makan utk suami dan cucunya yg tercinta. Kelazimannya, kalau cucu2nya ada di rumah pukul 7 pagi pasti tok dh suruh menghantar makanan ke rumah Nyang Nab. Itulah rutin setiap kali masak pasti kami menghantar ke rumah Nyang Nab. Begitu jugak dgn Nyang Nab, selalu juga hantar makanan kat umah tok. 

Setiap makhuk yang bernyawa pasti akan mati. Tapi, tidak semua makhluk itu mengetahui bilakah ajalnya akan datang menjemput. Hanya Yang Maha Berkuasa sahaja yang mengetahuinya, saat kematian kita telah ditetapkan di Luh Mahfuz. Dengan izinNya, pasti akan berlaku, "kun fayakun", maka akan terjadilah. Ana sebagai hamba Allah, ana mengakui masih lagi kekurangan dan lemah. Amalan yang masih kurang utk dijadikan bekalan di alam kubur dan akhirat belum lagi sempurna. Hari ini iman boleh bertambah, esok hari iman dah berkurang. Andai hari ini bertaubat, esok lusa, buat lagi. Dan semua ini boleh dilakukan jika hati yang tegar, beristiqamah dlm sesuatu, niat dan iltizam yang kuat. Semua perkara yang dilakukan perlulah dilakukan atas kebenaran, "kerana Allah SWT".

Kalau Tuhan, kita kenali, Dialah segala-galanya. Kalau Tuhan kita fahami, Dialah pengurus segala keperluan kita, kalaula kita  faham.. Tuhan ini siapa sebenarya... kita akan sanggup menerima ujiannya kernanya, kita akan sanggup buat apa saja demi cintanya..kita akan snggup terima balasanNya...keranaNya..kita akan menderita, demi cinta kepadaNya..

Dalam masa 4 tahun ini, arwah ada penyakit kanser tulang. Kami selalu tidak terlepas utk melawat Nyang Nab setiap tahun, walaupun rumah mereka jauh di Bukit Keteri. Takpe, walau jauh bukan halangan utk sampai. Dengan kemudahan yang ada, dan demi ikatan kekeluargaan kami sanggup redah juga hutan belantara. Apapun, moga kak cik tabah mengahadapi ujian Allah ini. Selayaknya, Allah SWT lebih menyayangi Nyang Nab. Kesakitan dan ujian yang datang adalah sebagai penghapus dosa2 yg lalu. Semoga Allah SWT akan terima amalan2nya di dunia, ilmu2 yang disampaikannya serta doa2 dari anak2nya yg soleh dan solehah. Sesungguhnya, Allah SWT akan menerima amalan dan doa dari hambanya yang bertaubat. Marilah kita bermuhasabah kembali, dan buatlah post-moterm diri sendiri, adakah kita benar2 bersedia utk bertemu denganNya..?Wallahua'lam...